Santa Maria de Taüll és una església romànica a la
localitat catalana de Taüll, situada a la Vall de Boí (província de Lleida,
Espanya). Pertany al grup d'Esglésies romàniques catalanes de la Vall de Boí,
declarat Patrimoni de la Humanitat por la Unesco. Es troba al centre del nucli
vell de Taüll. A uns centenars de metres al sud-est, just a l'entrada del
poble, hi ha l'església de Sant Climent. Totes dues van ser erigides al mateix
temps i consagrades en 1123. Durant el segle XVIII, Santa Maria va ser l'única
parròquia de Taüll, mentre que Sant Climent exercia de capella del cementiri
modern, però en els segles anteriors les dues esglésies havien compartit
parroquialitat.
Història:
Com la resta d'esglésies de la Vall de Boí, la de Santa
Maria de Taüll va ser objecte de venda i bescanvi, l'any 1064, pels comtes de
Pallars Sobirà, Artau I i la seva esposa Llúcia, als comtes de Pallars Jussà,
Ramon IV i la seva esposa Valença, juntament amb el castell d'Erill i altres possessions.
La primera menció específica de l'església és del 1123: l'11 de desembre va ser
consagrada pel bisbe Guillem de Roda-Barbastre, just un dia després d'haver
consagrat Sant Climent de Taüll, església amb la qual va compartir
parroquialitat durant gairebé tota l'Edat Mitjana. Encara cal comptar una
tercera església, a Taüll: Sant Martí, que va ser, possiblement, la primitiva
parròquia. Taüll, doncs, va arribar a disposar, en el mateix nucli urbà, de
tres esglésies, el que parla per si sol de la importància del poblament a la
vall en aquells temps. En la Baixa Edat Mitjana, i pel fet de pertànyer al
comte de Pallars, la Vall de Boí va passar al bisbat d'Urgell, on gaudia d'un
règim especial, ja que el conjunt de parròquies era regit per un conjunt de
co-rectors, que van arribar a ser vuit en algunes èpoques. Aquests co-rectors
havien de ser fills de la Vall de Boí. El santuari de Caldes de Boí exercia de
centre coordinador de les parròquies de la vall. Aquesta església va patir
diverses reformes en segles passats que la van desfigurar totalment per dins.
Les columnes que suporten els arcs van ser engolides per uns murs, que es van
aixecar com a divisió per formar les capelles entre contraforts, deixant la
planta amb una sola nau. A la nau transversal es va obrir una cúpula i
l'absidiola del costat sud es va convertir en sagristia. Els absis i les
parets, que estaven decorats amb pintures romàniques murals, van ser revestits
de blanc. En els anys 1990 els treballs de restauració li van tornar la seva primitiva
estructura, deixant lliures les columnes que suporten els arcs i divideixen les
naus i rematant el sostre amb coberta de fusta a dues aigües. Les pintures de
l'absis i de les parets es conserven en Museu Nacional d'Art de Catalunya.
Descripció:
-Església: Exterior mostra una
església romànica amb decoració llombarda en els seus absis. La torre s'alça
inclosa a l'edifici, als peus i a la nau sud. És de destacar la inclinació
divergent que presenten una i altra. La planta de l'església és basilical, amb
tres naus i tres absis, sent els laterals més petits. La decoració externa és
llombarda, d'arcs cecs, molt simple i elegant. És una construcció que segueix
l'estil rural de les esglésies de la vall de Boí. Les façanes oest, nord i sud
no tenen cap tipus d'ornamentació. Són perfectament llises, però mostren un
aparell molt regular, fet amb carreus mitjans molt ben disposats en filades
regulars.
-Campanar: La torre del
campanar, una mica torta, no està exempta, com la de Sant Climent, però segueix
exactament el mateix model, pel que la seva descripció és pràcticament la
mateixa. És alta i esvelta, com totes les torres llombardes aixecades a la vall
de Boí. Correspon al grup de torres contemporànies de les italianes edificades
al segle XII, que es van construir molt més elegants que les de l'etapa
anterior. Consta de cinc pisos assentats sobre un sòcol massís bastant alt. En
les quatre cares de cada pis es repeteix la mateixa decoració i el mateix
nombre de finestres. Al sòcol hi ha una sola finestra més cinc arcs cecs. En
els altres pisos varia el nombre de finestres, separades per columnes, els
capitells de les quals estan disposats perpendicularment al mur de la torre.
Els tres últims pisos porten, a manera d'imposta una decoració com la dels
absis.
-Pintures murals: Tota l'església va
estar decorada amb pintures murals (en els absis, els murs i les columnes), que
van ser resistint en part el pas del temps. En 1907, Santa Maria de Taüll va
ser un dels llocs per on va passar la Missió Arqueològica-jurídica a la ratlla
d'Aragó, organitzada per l'Institut d'Estudis Catalans, amb la missió de
protegir el patrimoni artístic català.
L'equip estava format per Josep Puig i Cadafalch, Guillem Marià Brocà, Josep
Gudiol, Josep M. Goday i Adolf Mas. Uns anys després, els erudits van decidir
desenganxar aquestes pintures del seu lloc d'origen i portar-les al Museu
Nacional d'Art de Catalunya, on queden protegides. Cal dir que corrien perill
de ser venudes i exportades als Estats Units. De fet, una figura de Maria es conserva
des de 1925 a Fogg Art Museum de la Universitat de Harvard. En alguns trams de
la paret i de l'absis central es va fer una reproducció d'aquestes pintures,
perquè el visitant pugui tenir una idea in situ. Diversos historiadors d'art,
després d'estudiar aquestes obres, han arribat a la conclusió que, igual que a
San Clemente, els seus autors són dos artistes diferents, però contemporanis
entre ells. Van haver de treballar sobre 1123, any en què es van consagrar dues
esglésies.
Adriana Marín Navarrete.
No hay comentarios:
Publicar un comentario